Pierwsza wizyta - jak zrobić dobre pierwsze wrażenie i utrzymać Pacjenta?

Pierwsza wizyta – jak zrobić dobre pierwsze wrażenie i utrzymać Pacjenta?

Pierwsze wrażenie jest jedną z najważniejszych rzeczy jakie występują w kontekście różnych kontaktów międzyludzkich. W ciągu kilku sekund potrafimy określić czy nowo poznana osoba jest do nas podobna i czy czujemy się z nią bezpiecznie, natomiast w ciągu 6 minut kształtujemy pierwszą opinię o drugiej osobie. Dlatego tak ważna jest przemyślana strategia działania podczas pierwszej wizyty w gabinecie dietetycznym, ponieważ raz ukształtowane wrażenie ciężko jest później zmienić.

Model pierwszej wizyty w gabinecie dietetycznym:

  1. Przywitanie
  2. Rozmowa i krótki wywiad przed badaniem
  3. Badanie (analiza składu ciała, pomiary antropometryczne)
  4. Rozmowa po badaniu

 

 

Powitanie Pacjenta

 

Niezależnie od tego, czy pracujemy z asystentką czy też nie, powinniśmy wyjść po Pacjenta do poczekalni. Gdy w Twojej poczekalni znajduje się więcej osób przywitaj je wszystkie i spraw, że poczują się miło. Zwracaj się do pacjenta po imieniu np. „Dzień dobry Pani Aniu, zapraszam do gabinetu” lub „Dzień dobry Pani Aniu, IMIĘ NAZWISKO DIETETYKA, jestem dietetykiem, zapraszam do gabinetu” i wyciągnij do niego rękę. Pamiętaj, aby zrobić to od razu jak zobaczysz pacjenta, nie zwlekaj z przedstawieniem się i podaniem ręki, aż do momentu wejścia do gabinetu.

Często popełnianym błędem przez dietetyków jest wywoływanie Pacjenta przez otwarte drzwi lub czekanie w gabinecie aż Pacjent sam zapuka i zapyta, czy może wejść. Traktuj pacjenta jak swojego serdecznego kolegę po którego wyjdziesz i odprowadzisz pod drzwi.

 

Każdego Pacjenta musimy traktować jak wyjątkowego gościa. Skoro to On do nas przychodzi to my spełniamy rolę gospodarza, a dobry gospodarz powinien przyjąć swojego gościa najlepiej jak potrafi – Justyna Oszkandy – dietetyk Bonne Santé 

 

 

Rozmowa i krótki wywiad przed badaniem

 

Kiedy Pacjent już wygodnie siedzi na swoim miejscu, warto w dwóch zdaniach powiedzieć jak będzie wyglądać dzisiejsza wizyta. Pacjenci często stresują się, kiedy nie wiedzą co będzie się działo podczas konsultacji. Dzięki kilku zdaniom opisującym jej przebieg, wizyta będzie o wiele bardziej komfortowa dla naszego gościa. Przykładowo: “Pani Anno, na początku wizyty chwilę porozmawiamy, później przejdziemy do wykonania pomiarów, a następnie omówimy wyniki i dobierzemy wspólnie najlepsze rozwiązanie”. Po przekazanej informacji możemy przejść do krótkiego wywiadu wstępnego, który ma na celu zbadanie potrzeb naszego Pacjenta.

Przykładowy wywiad wstępny z osobą, która chce schudnąć:

  • Jak Pani mogę pomóc?
  • Czy waga mogła wzrosnąć z jakiegoś konkretnego powodu?
  • Jakie próby odchudzania Pani podejmował?
    • W jaki sposób i kiedy się Pani odchudzała (kiedy, rodzaj diety)
    • Jakie były rezultaty tych diet?
      • Co powodowało, że kolejne diety kończyły się niepowodzeniem? / Co zniechęciło do kontynuowania diety?
    • Co się podobało Pani w tej diecie?

 

Badanie (analiza składu ciała, pomiary antropometryczne)

 

Po zebraniu wywiadu wstępnego i zbadaniu potrzeb naszego Pacjenta przechodzimy do wykonania pomiarów antropometrycznych oraz analizy składu ciała. Powiedzmy Pacjentowi co będzie się działo i w jakim celu to wykonujemy, dzięki  temu będzie pewien, że postępujemy zgodnie z omówionym schematem wizyty. Budujemy w ten sposób zaufanie, otwartość i jednocześnie swój profesjonalizm.

“Zapraszam teraz Panią za parawan. Proszę się na spokojnie rozebrać do bielizny, może Pani pozostać ewentualnie w lekkim podkoszulku z krótkim rękawkiem. Gdy będzie Pani gotowa, podejdę i wykonam pomiar wzrostu, masy ciała, obwodów oraz analizę składu ciała”.

 

Rozmowa po badaniu

 

Po wykonaniu analizy składu ciała wskazujemy Pacjentowi co ma robić: “Dziękuję, proszę się ubrać, gdy będzie Pani gotowa, zapraszam z powrotem do mnie i omówimy wyniki”. Po przeanalizowaniu wyników proponujemy najlepsze dla Pacjenta rozwiązanie i podajemy cenę – na tym etapie opieramy się na argumentach wynikających z badania potrzeb klienta. Jeśli pojawią się obiekcje to natychmiast je rozwiejmy.