Jak otworzyć własny gabinet dietetyczny? Od czego zacząć?

Jak otworzyć własny gabinet dietetyczny? Od czego zacząć?

Otwarcie własnego gabinetu dietetycznego to pierwszy krok do stworzenia sobie możliwości samorozwoju oraz świetnych perspektyw na przyszłość. To miejsce, w którym rozwiniemy nasze kompetencje zawodowe czerpiąc z tego ogromną satysfakcję, jak również wysokie korzyści finansowe. Aby jednak nasze przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem, musimy przeanalizować kilka czynników istotnych przy zakładaniu własnego gabinetu dietetycznego. Zanim uruchomimy działalność, o czym będę pisać w tym artykule, warto zastanowić się nad lokalizacją gabinetu, przekalkulować koszty jego otwarcia oraz zastanowić się nad modelem działalności. Podpowiedzi związane z tymi zagadnieniami znajdziesz w moich poprzednich artykułach:

Uruchomienie poradni dietetycznej będzie wymagało od nas założenia własnej firmy. Nie jest to nic skomplikowanego, działalność gospodarczą możemy założyć praktycznie w ciągu jednego dnia. Poniżej opisałam krok po kroku jak to zrobić.

 

Wybierz biuro rachunkowe

 

Księgowość w firmie wiąże się z prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji związanej z Twoją działalnością gospodarczą, a co za tym idzie – z wyborem biura księgowego. Księgowość możesz prowadzić również samodzielnie, jeśli jednak nie czujesz się kompetentny w dziedzinie księgowości to będzie to dla Ciebie dosyć trudne zadanie, które niesie ze sobą duże ryzyko pomyłki. Biuro księgowe musisz wybrać przed rejestracją działalności gospodarczej, ponieważ we wniosku trzeba określić gdzie będzie przechowywana dokumentacja księgowa firmy.

 

Zarejestruj firmę wypełniając wniosek CEIDG

 

Wypełniamy wniosek CEIDG-1 ręcznie w Urzędzie Miasta lub Gminy, względnie poprzez internet na stronie internetowej: www.ceidg.gov.pl. Wniosek CEIDG-1 musi zawierać Twoje dokładne dane m.in imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres wykonywania działalności (może być ten sam co adres zameldowania lub adres gabinetu), dodatkowe miejsce wykonywania działalności (jeśli jest inne niż adres wykonywania działalności np. wynajmowany lokal), numer NIP, numer PESEL, nazwę firmy (w nazwie musi być zawarte Twoje imię i nazwisko), datę rozpoczęcia działalności, kod PKD (w przypadku prowadzenia gabinetu dietetycznego jest to najczęściej jest to kod 8690.E), informacje o: Urzędzie Skarbowym, wyborze formy opodatkowania oraz przechowywaniu dokumentów rachunkowych.  

Po złożeniu wniosku Urząd Miasta lub Gminy nasze dane zostają przesłane do CEIDG, która dokonuje rejestracji naszej działalności gospodarczej oraz przesyła informację do Urzędu Skarbowego oraz ZUS o założonej przez nas działalności gospodarczej.

 

ZUS i Urząd Skarbowy

 

Do 7 dni od założenia firmy musimy udać się do instytucji ZUS – odpowiedniej do naszego miejsca zamieszkania, aby dokonać zgłoszenia przedsiębiorcy jako ubezpieczonego. CEIDG przesyła do ZUSu jedynie informację, że założyliśmy działalność. Nasz aktualny Urząd Skarbowy otrzymuje od CEDIG wniosek z wyborem formy opodatkowania, jaka została przez nas wybrana. Jeżeli planujemy zostać płatnikiem VAT to niezbędne będzie dodatkowe wypełnienie druku VAT-R, który należy złożyć we właściwym Urzędzie Skarbowym. Jeśli nie deklarujemy zostania płatnikami VAT, wówczas nie ma takiej konieczności.

 

Załóż konto bankowe i wyrób pieczątkę firmową

 

Do pełnego funkcjonowania własnej firmy brakuje Ci już tylko firmowego konta bankowego, a także pieczątki firmowa. Na koncie firmowym będą przebiegały różne transakcje – od kupna i sprzedaży, poprzez rozliczenia podatkowe i opłaty składek ZUS. Natomiast pieczątka firmowa będzie przydatna do załatwiania różnych formalności, np. podpisywanie umów czy dokumentów w Urzędzie Skarbowym.