6 wskazówek, które pomogą Ci urządzić profesjonalny gabinet dietetyczny

6 wskazówek, które pomogą Ci urządzić profesjonalny gabinet dietetyczny

Jeśli udało Ci się znaleźć idealny lokal pod swój gabinet dietetyczny to oznacza, że czas zrobić kolejny krok i zabrać się za urządzanie wnętrza. Jeśli nadal szukasz dobrego miejsca to koniecznie zajrzyj do mojego artykułu Jak wybrać dobrą lokalizację pod gabinet dietetyczny? Skupimy się na praktycznych wskazówkach, które na pierwszy rzut oka nie wydają się konieczne, a jednak pozwolą w znacznym stopniu podnieść komfort pracy oraz uprzyjemnić wizytę naszym pacjentom.

 

1. Układ gabinetu

 

Pacjenci często boją się widoku narzędzi medycznych, sprzętu oraz badań, nawet jeśli są to badania nieinwazyjne, jakim przykładowo jest analiza składu ciała. Profesjonalny gabinet, który pozwoli pacjentowi czuć się komfortowo powinien posiadać dwie strefy: strefa konsultacji oraz strefa badań. Zaraz za drzwiami powinna znajdować się strefa konsultacji z biurkiem dietetyka oraz krzesłami, w której pacjent spędza pierwszą część wizyty, a w dalszej części gabinetu strefa badań, najlepiej oddzielona parawanem, gdzie znajdziemy analizator składu ciała, wzrostomierz i miarkę obwodów. Dzięki temu Pacjent nie będzie stresował się od samego początku na widok strefy badań.

 

2. Biurko dietetyka

 

Każdy człowiek ma własną przestrzeń osobistą, w której czuje się bezpiecznie. Jednemu nie przeszkadza, kiedy ktoś nowo poznany siedzi obok niego w odległości 40 cm, a inny nie może znieść takiej odległości, dlatego uszanujmy przyjęte zasady dotyczące dystansu jaki należy zachować w różnych sytuacjach życiowych. Odpowiednia odległość specjalisty od pacjenta to od 1,2 m do 3,5 m, czyli tzw. strefa społeczna, którą rezerwujemy dla nowo poznanych osób. Zadbajmy więc o wystarczająco duże biurko, które pozwoli pacjentom czuć się swobodnie w naszym towarzystwie. Dodatkową cechą dobrego biurka jest obudowa z przodu, która zmniejsza ryzyko niezręcznego zetknięcia się nogami. Jeśli biurko posiada obudowę to warto przesunąć ją kilka centymetrów w głąb, aby pacjent mógł przy nim wygodnie usiąść.

 

3. Drzwi dźwiękoszczelne

 

Niezależnie od tego czy gabinet mieści się w przychodni, czy w samodzielnym lokalu z salą sprzedaży, niezwykle cenne mogą okazać się drzwi dźwiękoszczelne zamontowane pomiędzy gabinetem, a poczekalnią. Pacjenci zwierzają się nam z wielu problemów, opowiadają prywatne historie, więc poza dyskrecją musimy zadbać również o to, aby rozmowy nie było słychać do poczekalni. Jeśli wynajęliśmy lokal, który adaptujemy pod gabinet i musimy zakupić drzwi to szukamy takich, które mają dobrą izolację akustyczną. Natomiast jeśli drzwi są już zamontowane i nie spełniają naszych oczekiwań względem tłumienia hałasu to mamy dwa wyjścia, aby je wyciszyć: skontaktować się z firmą zajmującą się tapicerowaniem drzwi, która zastosuje specjalny materiał do wypełnienia lub nakleić na płaskie drzwi izolację akustyczną. Ale zanim jeszcze przystąpimy do jakiegokolwiek izolowania należy zwrócić uwagę na dwie sprawy, ponieważ być może one są przyczyną przepuszczania hałasu:

  • sprawdzić, czy próg drzwi jest mocno zamontowany i dochodzi do skrzydła drzwi;
  • skontrolować, czy gumowe uszczelki na futrynie drzwi są zamontowane poprawnie i przylegają dokładnie do drzwi.

4. Dezynfekcja sprzętu

 

Szczególną uwagę należy zwrócić na sterylność miejsca, sprzętu i preparatów wykorzystywanych do przeprowadzenia analizy składu. Dezynfekcję miejsca, w którym będzie robione badanie warto wykonać na oczach pacjenta. Dodatkowo zadbajmy o matę z higienicznego materiału np. bambusowa, plastikowa, aby można było ją zdezynfekować specjalnym płynem. Nie zaleca się używania dywaniku z bawełny lub innego, miękkiego materiału, ponieważ nie będziemy w stanie oczyścić go po każdym pacjencie.

 

5. Dyplomy i certyfikaty

 

Nie ma lepszego poparcia deklaracji na temat przebytych kursów i szkoleń jak certyfikaty. Zadbajmy o to, aby pojawiły się one zarówno na stronie internetowej, jak i na ścianie w gabinecie. Dzięki temu będziemy wiarygodni w wykonywanym przez nas zawodzie i potwierdzimy rozwijanie naszych kompetencji na dodatkowych szkoleniach.

 

6. Zapach i odświeżacze w gabinecie

 

Ważną kwestią jest również zapach w gabinecie. Częstym błędem popełnianym przez dietetyków jest kupowanie odświeżacza o bardzo słodkich zapachach lub (co gorsza!) o zapachu jedzenia np. czekoladowy, truskawkowy, korzenny. U Pacjenta, który spędzi kilkanaście minut w gabinecie od razu uruchamia się apetyt na coś słodkiego. Wybierajmy więc stonowane zapachy np. lawenda, białe kwiaty, leśny, czy zielona herbata.